Miben más az online MLM a hagyományos MLM-től?

Egyre több network marketing cég hangoztatja magáról, hogy online végzik a hálózatépítést – mondjuk, hogy miért tévednek!

 

Tény, hogy a hálózatépítés technikáiban nem sok változás volt ahhoz képest, ahogy anno 1934-ben először kitalálták. Talán a legnagyobb módszertani ugrást az Amway egyik vonala (Jim és Nancy Dornan) és az általuk kifejlesztett Network 21 módszer jelentette.

Ott mindenki megtanulta, hogy a hálózatépítés nagyjából az alábbi lépésekből áll:

  • Tűz ki célt, legyen egy álmod
  • Írj névlistát (ha elfogy a listád, ismerkedj)
  • Hívd fel az ismerőseid (vagy csinálj hideghívásokat)
  • Tarts csoportos és egyéni bemutatókat
  • Zárd le a tárgyalásokat
  • Kövesd után, akik nem léptek be
  • Legyél kulcsember
  • Járj rendezvényekre, képezd magad
  • Építs csapatot

Nagyjából ez megy nálunk is úgy 1991 óta, mióta az MLM bejött hazánkba – és működött is, főleg az első időszakban, úgy a 2000-es évek eljéig. Nagyjából 15 év alatt lecsengett az aranyláz és azóta az MLM cégek nem nagyon találják az új módszert, ami akkora csoda tudna lenni, amivel az Amway annak idején rendre megtöltötte a Sportcsarnokot (mai nevén ugye Arénát).

Egy ideje mindenki érzi, hogy online lesz majd a megváltás, de még kevesen értik, mit is kellene itt csinálni

 

Ahhoz, hogy értsük, milyen lenne az online marketing és az MLM valódi ötvözése, muszáj tisztáznunk a fogalmakat:

  • Marketing: definíció szerint piacot keresni vagy teremteni (igényt kelteni),
  • Értékesítés: lezárni egy ügyletet (az igényt rögzíteni, és véglegesíteni az eladást).

Minél jobb egy cégnek a marketingje, annál kevesebb erőfeszítésre lesz szüksége az értékesítés terén – mert a két terület egymást egészíti ki.

Fontos tény: az MLM cégek eddig semmilyen marketingtevékenységet nem végeztek. Amit csináltak eddig is, az nem Multi Level Marketing, hanem gyakorlatilag Multi Level Sales volt – azaz a direkt értékesítés technikáit alkalmazták.

Sőt, a legtöbb cég tiltotta is a reklámozást – de legalábbis nem nézték jó szemmel, ha valaki “rendszeren kívül” tevékenykedett. “Rakd az embereket a rendszerbe” – hangzott az egyébként nagyon igaz alapelv. Semmi olyat nem mertek kipróbálni, ami nem másolható, amihez szaktudás kell, mert az MLM egyik titka, hogy utánad lehessen csinálni, amit csinálsz, különben nem fog nőni a hálózatod.

Szóval ez így rendben is volt – egészen az internet megjelenéséig, mert ott kellett volna következnie egy váltásnak.


A (meg)váltás nem következett be – ugyanazt csinálja minden MLM cég ma is, csak a neten

Ugyanúgy az ismerősökre alapul a toborzás, csak épp e-mailben, Messengeren, egyéb kommunikációs csatornákon – de ettől ez még nem lesz online marketing.

Az igazi áttörést az tudná hozni, ha egy online rendszer képes lenne a hideg piacot (akiket nem ismerünk) megmozgatni és valódi marketingtevékenységgel azt elérni, hogy az érdeklődők maguktól jelentkezzenek hálózatépítőnek. Mert ez a marketing. Amikor a hálózatépítő lép először, az mindvégig értékesítés marad.


A multi level marketing helyett a multi level sales terjed csak online, az alábbi módokon:

  • Eddig telefonon keresték meg a hálózatépítők az ismerőseiket, most rájuk írnak online
  • Sőt, csomóan “zaklató” módon rá írnak idegenekre is (“Olyan szimpatikusnak tűnsz, szerintem neked való lenne ez az üzlet”)
  • Webinarokat tartanak – ami bár online van, direkt módon hívnak rá vendégeket (direct sales módszerekkel)
  • Onine prospektusokat, vagy applikációt használnak, amivel be tud regisztrálni, akit offline meggyőztél
  • Vagy épp webáruházban tudja magát az offline behozott tag kiszolgálni
  • Facebook csoportokba írogatnak (ez is gyakorlatilag SPAM, azaz kéretlen reklámüzenet, gyakorlatilag nulla hatékonysággal, és egészen biztosan nem másolható módon)
  • Illetve posztolják (az új tagok is) magukról, hogy milyen szuper életstílusban élnek (lifestyle szelfik és élő bejelentkezések) – sőt, erre még képzik is a tagokat, mikor, miről, mennyit posztoljanak. És aki érdeklődik, lájkol, azzal fel kell venni a kapcsolatot.

Fontos mégegyszer kijelenteni, hogy ezek valóban online eszközök, de semmi közük a marketinghez. Ez ugyanaz a multi level sales, mint már vagy 80 éve, csak épp a neten.

Marketingről akkor beszélhetnénk, ha valamilyen (automata) rendszer képes lenne azt elérni, hogy a hideg piac (akiket nem ismerünk), maguktól (és ez a lényeg) érdeklődjenek és regisztráljanak be a hálózatépítő csoportjába.

 

Létezhet-e valódi fúzió az online marketing és az MLM között?

 

Vajon mekkora durranás lenne az, ha egy MLM cég végre belátná, hogy marketing tevékenység beiktatásával nem kellene az ismerősöket zaklatni és a hálózatépítőknek gyakorlatilag sosem fogyhatna el a névlistája..?

Vajon el lehet-e érni, hogy maguktól regisztráljanak be emberek egy hálózatba – kéz érintése nélkül?

 

ESETTANULMÁNY: Fusion Marketing – avagy kombinálták az MLM-ben rejlő hatástöbbszöröző erőt és az online marketing automatizmusait, az eredmény megdöbbentő!

 

2018 őszén indult egy MLM cég (most nem mondjuk a nevét), amely elsőként kezdett el valódi online marketing elemeket használni toborzásra – olyan honlaprendszereket, melyeket a legprofibb hagyományos vállalatok is alkalmaznak. Létrehozták a Fusion Marketinget, mely végre valóban marketingtevékenységgé változtatja az MLM-et.

Fusion Marketing = MLM, ismerősök zaklatása nélkül.

A módszer titka abban van, hogy a cég a tagok számára automata honlaprendszereket (sales funneleket) biztosít, melyek képesek a hideg piacból érdeklődőket, az érdeklődőkből pedig regisztrálókat generálni.

A dolog amúgy nem olyan rózsás, mint elsőre látszik – ha ennyit olvas el az ember, azt hinné, ez az üzlet magától épül fel. Ez a gyakorlatban abszolút nem így van.

Itt is van a hálózatépítőknek dolguk:

  • Reklámozni kell az oldalakat,
  • Vagy ha valaki nem ért hozzá, akkor a cég ezt központilag elvégzi, de ezt meg meg kell finanszírozni (ami havi szinten akár soktízezer forint is lehet),
  • Az érdeklődőket pedig fel kell hívni, és eligazítani őket a kérdéseket illetően.
  • És akkor még mindig ott van a csapatépítés, motiválás, stb.

A Fusion Marketing nem csodaszer, igazából egyetlen dologra jó, de arra nagyon: Eléri, hogy nem kell minden rég nem látott ismerősünket kényszerűen felhívni, nem kell ismerkednünk és sosem fogyhat el a “névlistánk” – hiszen a hirdetésekkel a teljes piacot el lehet érni.

Eddig az tudott hasítani az MLM-ben, akinek kiterjedt kapcsolatrendszere és jó értelemben vett gátlás nélküli kommunikációs készsége volt. A Fusion Marketing demokratizálja a hálózatépítést – mostantól mindenki egyenlő esélyekkel indul. Ami itt segíthet, ha valaki ért az online marketinghez. Ez egy új világ!


Számok és adatok

A Fusion Marketing indulása óta eltelt hónapokban több mint 20.000 érdeklődő (!) regisztrált már a szóban forgó cég rendszerében, akik közül nagyjából 2% kéz érintése nélkül, magától beregisztrál hálózatépítőnek, mert megértik, hogy mostantól nem (csak) a névlistájukra alapozhatják a sikerüket.


Konklúzió

Az online MLM mint üzleti modell ma már létezik, de ha te azzal találkoztál, hogy egy hagyományos cég azt hangoztatta magáról, hogy márpedig ők online építenek hálózatot, akkor légy óvatos: attól, hogy online, az még mindig lehet, hogy csak sales-eszközöket használnak (lásd a fenti felsorolást), amit szinte senki nem szeret, mert ugyanúgy az ismerősöket (és még rosszabb esetben idegeneket) kell zaklatni.

Attól lesz ez valóban marketing, ha az érdeklődők maguktól jelentkeznek. Ezt oldja meg a Fusion Marketing.

Tetszik? Oszd meg!
A szerzőről: TravelerBandi

Szia, itt Pócsi András, az Együtt A Világ Körül alapítója. Örülök, hogy itt vagy, és hogy segíthetek Neked! Nagy szenvedélyem az utazás, és remélem, hogy téged is arra inspirállak, hogy minél előbb kipipáld a bakancslistádat. Hiszen tudod: a világ egy könyv, és aki nem utazik, az csak egyetlen lapját olvassa el. Ne érd be csupán egy "jó" élettel, hanem legyen egy nagyszerű életed! Hajrá!

Szólj hozzá! Érdekel a véleményed!