Brutális megtérülést hozhat az online vállalkozások új generációja

Egyre népszerűbbek az online vállalkozások, hiszen ki ne szeretne úgy pénzt keresni, hogy nincs se helyhez, sem időhöz kötve. Itt kezdődik az igazi szabadság.

Az új generációs üzleti modell megértésének érdekében szót kell ejtenünk arról, hogy hogyan is néz ki ma egy igazán hatékony vevőszerző gépezet, amit ma a legtöbb sikeres vállalkozás használ.

Online vállalkozásod alapja: profitmaximalizáló értékesítési tölcsér

Ott kell kezdenünk, hogy ha régebben el akartál adni mondjuk egy 100.000 Ft-os terméket, vagy szolgáltatást, elegendő volt csinálnod rá egy bemutató (értékesítési) oldalt a weblapodon és különböző fizetett hirdetésekkel (Facebook, Google), valamint keresőoptimalizálással (SEO) látogatókat terelni erre az oldalra, aztán dőlt a lé.

Egy ilyen egyszerű marketing stratégiával a látogatók mindössze 1-2%-a vásárol, a maradék 98-99% kilép és soha nem tér vissza.

Egy ábrán szemléltetve valahogy így néz ki:

Forrás: Online Katapult

Ez egészen addig elég volt, amíg az 1-2% vásárlóból bejövő profit elegendő volt a hirdetések finanszírozására. Idővel azonban egyre többen kezdtek el hirdetni, ezért a hirdetések annyira megdrágultak, hogy a vállalkozások kénytelenek voltak újragondolni az értékesítési folyamataikat, hogy többletbevételhez jussanak.

A fejlődési állomásokra most nem térnék ki, csak arról szeretnék beszélni, ami mára kialakult és a leghatékonyabb megtérülést hozza. A marketinges szakma ezt „profitmaximalizáló értékesítési tölcsérnek” nevezte el, és a vásárlói útvonal körülbelül így néz ki:

Forrás: Online Katapult

Na de mit is látunk a képen? Ahhoz, hogy ezt teljesen megértsd, abból a tapasztalatból kell kiindulnunk, hogy…

…azoktól a cégektől, vállalkozóktól vásárolnak szívesen az emberek, akikben bíznak, és akiket ismernek. Tehát ebben a gépezetben minden elem azt támogatja, hogy minél inkább bízz az adott cégben, ezáltal idővel egyre inkább hajlandó legyél a kapott értékekért cserébe pénzt adni neki.

Az egész folyamat ott kezdődik, hogy hirdetésekkel (Facebook, Google) egy olyan oldalra tereled az érdeklődőket, ahol egy olyan ingyenes és értékes tartalmat ajánlasz nekik, amiért cserébe hajlandóak megadni az email címüket. Ezeket „lead magnet”-nek (email cím mágnesnek) nevezik, és lehetnek például esettanulmányok, kvízek, csekklisták, ingyenes kipróbálási lehetőségek, tréning videók, stb, a lista végtelen.

Mivel ingyen kapják meg ezt az emberek, ezáltal növekszik a bizalmuk irántad, valamint – ha kérték a további emaileket – tovább is kapcsolatban tudsz velük maradni emailben, hogy még több értéket adj nekik, ezáltal még nagyobb bizalmuk legyen feléd.

Ezután még nem feded fel a legértékesebb (és legdrágább) ajánlatodat nekik, hiszen még alig ismernek, érdemes még bizalmat építeni. Ezért először csak egy nagyon olcsó, de szintén nagyon értékes ajánlatot adsz nekik, amit sokkal könnyebben kifizetnek. Jellemzően egy olyan dolog, pl. könyv, oktatási anyag, kipróbálási lehetőség, stb, ami egy fokkal közelebb viszi az illetőt a problémája megoldása, vagy a vágyott célja felé. Ezt az ajánlatot „belépő terméknek” nevezzük.

Másik fontos szerepe az, hogy visszahozza részben, vagy akár teljes egészében a hirdetésekre elköltött pénzt, így a további vásárlások jó esetben már tiszta profitot jelenthetnek neked.

Valamint azért is fontos eleme az értékesítési folyamatnak, mert kutatások szerint 7x könnyebb egy korábbi vásárlónak eladni további termékeket. Hiszen ha korábban egy valóban jó vételt csinált, azzal nagyban nőtt a bizalma a cég iránt, így sokkal szívesebben vásárol legközelebb.

Ezzel a folyamattal pedig elérhető, hogy a valódi profitot hozó főterméket a legelején látott 1-2% helyett jóval nagyobb arányban vegyék meg az emberek a folyamat végén.

Akik pedig megveszik a főterméket, nekik jellemzően rögtön további, úgynevezett „upsell” ajánlatot adunk, ami még gyorsabban, vagy könnyebben el tudja juttatni a vásárlót a céljához. Lényegében ez is tiszta profitot jelent neked, kár kihagyni.

A fenti ábrán láthatod még, hogy minden egyes következő lépést megtámogatjuk utánkövető emailekkel és remarketinggel, azaz olyan hirdetésekkel, amiket csak azok látnak, akik feliratkoztak, vagy vásároltak, ezáltal hozzásegítve őket a következő vásárláshoz.

Nagyon röviden tehát így épül fel egy hatékony profitmaximalizáló értékesítési tölcsér, és ha ilyet használsz, akkor nagyon leegyszerűsítve így fog kinézni a bevételed és a befektetésed aránya:

Magyarul egy jól felépített értékesítési tölcsérnél minden egyes hirdetésre költött forint egyenesen arányosan x-szer több profitot hoz.

Ha saját online vállalkozásban gondolkozol, NEM úszhatod meg egy ennél egyszerűbb értékesítési folyamat kivitelezésével. Ez ma már az alap egy profitos vállalkozás felépítéséhez.

És ezen a ponton jön képbe a Fusion Marketing, amivel ez az egész egy új dimenzióba került át.

Mi történik, ha mindehhez hozzáadjuk a network marketing hatástöbbszöröző erejét?

A Fusion Marketing alapja, hogy nem egyedül építesz fel egy ilyen online vállalkozást, kizárólag saját marketing költségből, hanem olyan, mintha te egy nagykereskedő lennél és lennének viszonteladóid, akik szintén a saját marketing költségüket beletéve hozhatnak viszonteladókat, ezáltal a forgalmad hatványozódik.

Gyakorlatban ez annyit jelent, hogy úgy hatványozódhat a bevételed, hogy egy ponton túl egy forintot sem szükséges költened marketingre.

Jellegében így néz ki ebben az esetben a bevétel és a hirdetésekre költött befektetés aránya:

Ahogy a képen látod, az elején viszonylag nagy marketing költséggel és minimális bevétellel kell számolnod, aztán elérkezik egy pont, amikor megtérül a marketingre elköltött befektetésed, és jellemzően ettől a ponttól már többet nem is kell költened hirdetésre. A bevételed pedig elkezd exponenciálisan növekedni.

Az a legnagyobb előnye ennek az üzleti modellnek, hogy hosszútávon kevésbé fontos, hogy mennyire jók a konverziók, mert a hatástöbbszöröző erő miatt mindenképpen profitos eredményed lesz.

(Konverzió jelentése: az a százalékos eredmény, ami megmutatja, hogy egy weboldal látogatói milyen arányban teljesítenek egy üzletileg fontos célt, ami elősegíti a vállalkozás fejlődését. Pl. 100 látogatóból átlagosan hányan iratkoznak fel, 100 feliratkozóból hányan vásárolnak, stb.)

Tehát maximum a kezdeti befektetés szükséges mértékét befolyásolja a konverzió értéke, és bármekkora is a hatékonysága, csak idő kérdése és megtérül a befektetés, mivel az érdeklődők soha nem fogynak el a hirdetések által.

De hogy egy konkrét példát is mutassak, itt láthatod a saját esetemet az első 10 hónapra vetítve:

Ha érdekel az erről készített részletes esettanulmányom, ide kattintva letöltheted.

Egy 120 milliós példa

Egy példával bemutatom neked, hogy megértsd ennek az üzleti modellnek a hosszútávú matematikáját.

Első körben nézzük a bevételi oldalt:

Tegyük fel, hogy neked 2 év alatt sikerül elérni ezzel az üzleti modellel a HAVI 1.000.000 Ft-os bevételt. Az egyszerű számolás végett onnantól kezdve számoljunk csak 10 évvel, és feltételezzük azt, hogy ezen a szinten „megragadsz” (ami persze nem életszerű) és 10 éven keresztül havi 1 milliót keresel vele. (Most az inflációtól tekintsünk el, és értsd úgy, hogy annyit keresnél 10 évig havonta, ami jelenleg 1 millió Ft értéknek felel meg.) Fontos, hogy egy ilyen fizetésnél valószínűleg már csak napi pár órányi vezetői feladatod lesz.

10 x 12 x 1.000.000 Ft = 120.000.000 Ft (az egyszerűség kedvéért most az első 2 év bevételét nem is adtam hozzá, csak ezt a 10 évet)
Tehát kerestél vele 10 év alatt jelenlegi értékén 120.000.000 Ft-ot.

Nézzük a kiadás oldalát. Vajon mennyit kell hirdetésre elköltened, hogy elérd a havi 1 milliós bevételt?

Nos, az eddigi tapasztalatok alapján néhány százezer forint elegendő hozzá. De hogy lásd a nagy képet, fordítsuk meg a kérdést:

Szerinted reálisan mennyi pénzt kellene befektetned máshol ahhoz, hogy 120.000.000 Ft-ot termeljen neked?

Nekem nincsen jelenleg teljes ismeretem a befektetéseket illetően, de azt gondolom, ha egy bank azt ajánlaná neked, hogy fektess be 75.000.000 Ft-ot évi 5%-os kamatos kamattal és 10 év múlva visszakapsz 120.000.000 Ft-ot, már az is egy jó befektetés lenne (pedig akkor még az inflációval nem is számoltunk, tehát még nagyobb kamat kellene a jelenlegi értékén 120.000.000 Ft eléréséhez).

Ehhez képest ebben az üzleti modellben nem 75 milliós, hanem párszázezres befektetésről beszélünk, ami csak ennél a „stagnáló”, 10 évre leszűkített példánál is már

legalább 120x-os megtérülést jelent. Ez évi minimum 60%-os kamatos kamatnak felel meg!
Ilyen növekedést csak hatástöbbszöröző erővel lehet elérni.

Azt hiszem, kétség nem férhet hozzá, hogy ez a jövő online vállalkozási modellje. Ha nem szeretnél ebből kimaradni, akkor kattints ide, és kérd a Fusion Marketinget részletesen bemutató videókat.

Tetszik? Oszd meg!
A szerzőről: TravelerBandi

Szia, itt Pócsi András, az Együtt A Világ Körül alapítója. Örülök, hogy itt vagy, és hogy segíthetek Neked! Nagy szenvedélyem az utazás, és remélem, hogy téged is arra inspirállak, hogy minél előbb kipipáld a bakancslistádat. Hiszen tudod: a világ egy könyv, és aki nem utazik, az csak egyetlen lapját olvassa el. Ne érd be csupán egy "jó" élettel, hanem legyen egy nagyszerű életed! Hajrá!

Szólj hozzá! Érdekel a véleményed!