A 7 legnagyobb tévhit az MLM-ről

​...amit általában azok hangoztatnak, akik életükben soha nem építettek hálózatot. Ideje tisztába tenni a dolgokat és lerombolni ezeket a ​félreértéseket!

Régóta foglalkozok MLM-mel, és mostanában elég sok kritikát olvastam hozzászólásokban ezzel kapcsolatban, így arra gondoltam, hogy ahelyett, hogy egyesével válaszolgatnék mindenkinek, inkább megírom egy blogcikk formájában.

More...

Mi is az MLM, a lehető legegyszerűbben, mindenféle körítés nélkül?

A ​Multi-Level Marketing egy olyan üzleti modell, amivel ​egy cég a termékeit, vagy szolgáltatásait magánszemélyeken (hálózatépítőkön) keresztül értékesíti és aminél pontosan követni lehet végtelen mélységben, hogy egy adott vásárlás ​kiknek a munkájának köszönhető, akik ez alapján ​valamekkora jutalékot kapnak. És ennyi. Pont.

Az alapkoncepció tehát nem szól semmi másról, minthogy a termék árába beépített jutalék igazságosan szétosztásra kerüljön az eladáshoz hozzájárult szereplők között. Ez véleményem szerint az egyik legigazságosabb elszámolási rendszer, amivel pénzt lehet keresni bárkinek.

Ha egy terméket egy cég a TV-ben reklámoz, ott ugyanúgy ki kell fizetnie a vásárlónak a marketing költséget, annyi különbséggel, hogy ott a független képviselők helyett a reklámkészítő ​cégek és a TV csatornák zsebében landol ez a pénz, ​valamint kevesebb a termék árába beépített „jutalék”, mivel csak ​1-2 szereplő között kell szétosztani.

A gond ott kezdődik, hogy sokan nem megfelelő módszerekkel próbálják „eladni” az MLM termékeket (pl. a direkt értékesítés, vagyis az ismerősök „zaklatása” ma már halott módszer), ​így az üzletépítők alig ​pár százaléka tud csak ​számottevő jövedelmet keresni​. Emiatt kialakultak különböző tévhitek, amikkel megpróbáljuk magunkat megvédeni egy vélhetően rossz döntéstől, hogy ne gyarapítsuk a sikertelen hálózatépítők táborát.

​​Lássuk, mik azok a tévhitek, amik erre az elszámolási koncepcióra ​rárakódtak:

(Ha nem akarod mindet elolvasni, csak kattints a téged érdeklő tévhitre, és odaugrik az oldal.)

1

​„​Az összes MLM termék lehúzás és átverés”

Egyetlen „szélhámos” MLM céget sem célom megvédeni, de az, hogy ezt az üzleti modellt az egyes cégek hogyan és milyen módszerekkel alkalmazzák, milyen mögöttes termékekkel, az már egyéni dolog és nem az üzleti modellt minősíti (akár pozitív, akár negatív értelemben), hanem a céget, a tulajdonosait és a képviselőit.

Akik így vélekednek, a legtöbb esetben kiderül, hogy belefutottak 1-2 olyan MLM cégbe, ahol:

  • nincs termék a hálózatban, vagy csak "látszólag" van valami haszontalan dolog (azaz piramisjáték),
  • úgy akarják eladni a terméket, hogy elhitetik, hogy az övék a legjobb a világon,
  • elhitetik, hogy olcsóbbak a termékeik, mint máshol, miközben mindent összeszámolva kiderül, hogy valójában nem olcsóbbak.

Ha ilyennel találkoztál, az nem azt jelenti, hogy nem létezik tisztességes MLM cég. A nem MLM cégek között is vannak tisztességes és átverős cégek, viszont ha egy MLM cégről derül ki, hogy tisztességtelen, az sokkal inkább elterjed, mivel sokkal több embert érint, ezzel pedig a szakma hírnevét ássák alá. Fontos tehát különválasztani az MLM üzleti modellt és az azt alkalmazó cégeket. Ha egy termékről, vagy egy hálózatépítőről megvan a negatív véleményünk, oké, de ettől még ne írjuk le az egész üzleti modellt, ahogy pl. a világ összes szakácsát sem minősítjük le, ha rossz ételt kapunk egy étteremben…

Nézzük, miért nem lehet egy MLM termék a „legolcsóbb”, a „legjobb”….

Az a logikus, hogy mivel egy MLM termék, vagy szolgáltatás árában elég nagy százalékban benne van az üzletépítőknek kiosztott jutalék, alapvetően nem igazán tud versenyezni a boltban kapható termékekkel ár-érték arányban (ha tényleg ugyanazok, mint a boltban). Ezért az valahol mindig gyanús, vagy félrevezető, ha egy MLM terméket azzal próbálnak eladni, hogy olcsóbb, mint máshol ugyanaz.

Véleményem szerint azt kommunikálni egy MLM termékről, hogy az a legolcsóbb, marketing szempontból egy öngól (még ha igazi is), hiszen alapvetően szkeptikusak az emberek az ilyen kijelentésekkel kapcsolatban, és erről meggyőzni a legtöbb embert szinte lehetetlen, rögtön bekapcsol az átverést gyanító "vörös kis fény". Már csak azért is, mert sokan nem hiszik el egy cégről sem, hogy ismeri a világ összes termékét, szóval honnan tudná, hogy az övé a legjobb, legolcsóbb? Mindössze annyit lehet állítani, hogy néhány hasonló terméket összehasonlítva az övék a legjobb.

Ha sikerül is meggyőzni valakit, hogy a világon ő a legolcsóbb, néha kiderül, hogy összességében a külön díjakat beleszámítva egyáltalán nem olcsóbb, vagy csak akkora mértékben felhasználva, amilyen mértékben nem reális, vagy megengedhető egy átlagembernek. Ezzel pedig csak gyűlnek az „MLM sérültek”, akik utólag átverve érzik magukat.

Volt, hogy egy cégnél rám is átragadt ez a fajta „gyere, nálunk a legolcsóbb” kommunikáció, borítékolni lehetett, hogy mennyi sikert értem el vele….

Másrészt ha üzletépítői szempontból nézzük, nem azért csatlakoznak az emberek egy hálózathoz, mert még több „legjobb, legolcsóbb” terméket, vagy szolgáltatást akarnak, hanem egyszerűen csak jobb megélhetést, nagyobb szabadságot szeretnének. Felesleges ez a körítés. Nem kell, hogy egy hálózatépítő folyton a legjobb, legolcsóbb terméket kapja meg, azt a boltokban is meg tudja általában venni. Teljesen megfelelő egy hálózatban egy „elég jó” termék, a megfelelő segítségnyújtást és megfelelő marketing stratégiát adva mellé, hogy pénzt is tudjon keresni vele az ember. Minden más csak mézesmadzag és csak rombolja a szakma megítélését.

Összefoglalva ezt a tévhitet, sajnos sok haszontalan MLM termék került már ki a piacra a tulajdonosaik nyereségvágya által, de ettől még nem minden MLM termék átverés, nem minden terméket próbálnak a cégek hangzatos félrevezetésekkel rátukmálni az emberekre. Ha ilyennel találkozol, legyél szkeptikus, járj utána, de semmiképp ne vonj le ebből egy negatív következtetést a teljes iparágra vonatkozóan, mert igenis vannak szerény, megbízható, őszinte cégek is (ahogy hagyományos cégeknél is így van ez). Bármennyire is hihetetlen, vannak olyan MLM cég tulajdonosok is, akik a termékeikkel, és üzleti lehetőségükkel tényleg jobbá szeretnék tenni az emberek életét, nem csak a sajátjukat. Kívánom, hogy te is találkozz ilyen céggel!

​2

​„​Az ​MLM egy piramisjáték”

Számtalanszor látom, hogy az emberek összemossák ezt a két fogalmat.

A piramisjáték szervezése ​illegális tevékenység, és a lényege, hogy nincs mögötte valós értéket adó termék, vagy szolgáltatás ​(pilótajáték esetében pedig egyáltalán nincs semmilyen termék mögötte), így lényegében az üzletindításhoz és fenntartáshoz befizetett pénzeket osztják szét felfele. Ezzel szemben az MLM ​egy legális, jól működő üzletág, ahol értéket adó termék vagy szolgáltatás forgalmazása ​által keletkezik a jutalék.

Persze ​lehet azt mondani, hogy a többszintű értékesítési modell lerajzolva piramis formájú, ami részben igaz is, de ettől még nem folytat az összes MLM cég illegális piramisjátékot. Véleményem szerint azért nem élni egy jó üzleti lehetőséggel, mert a jutalék elszámolási modellje piramis formájú, nem éppen racionális, üzleti döntésen alapszik, hanem szimplán érzelmi ​alapú. Nekem semmi bajom a ​háromszög formával, fontosabb, hogy valóban ​hasznos és jó termékeket ​forgalmazzon a cég és igazságosan kapjak ​jutalékot az eredményeim után.

​3

​​Az MLM fenntarthatatlan, mivel ha pl. mindenkinek csak ​​​6 embere ​lenne lefelé, az a ​​​13. sorban ​már több mint ​a Föld​ népessége lenne, ​így nem ​tudna tovább nőni a hálózat

​Lehet elméleti szinten számolgatni, de a valóság ennél sokkal komplexebb​.​ ​Ott bukik meg ez a dolog, hogy azt feltételezi, hogy a világon csak egyetlen MLM cég van. ​De mivel rengeteg MLM cég ​létezik, akik egymás "konkurenciái", így ​soha nem fog előfordulni olyan, hogy egyetlen cégben épít mindenki hálózatot.

Vagyis ha a világon mindenki ​hálózatot építene, akkor is minden​ hálózatépítő el tudna érni olyan embereket, akik más cégeknél vannak és potenciális ​üzlettársaik lennének. ​A legtöbb cégnél nincs tiltva​, hogy több hálózatot is építhessen az ember.

​Másrészt fontos, hogy nem ​azzal lehet pénzt keresni az MLM-ben, ​hogy ​üzlettársként csatlakoztatunk magunkhoz másokat, mivel a jutalék nem ebből van, hanem a termék eladásból​. (Ha ​nem abból van, akkor ugye ​pilótajátéknak számít.) Terméket ​az is vehet, aki nem ​épít hálózatot. Az üzleti partnerek csatlakoztatása csupán a jutalék hatványozódást segíti elő, hogy gyorsabban lehessen több jutalékot keresni.

Így ha a világon senkit nem lehetne már üzleti partnerként csatlakoztatni, mert már mindenki építene üzletet valahol (és ​sem váltani ​nem szeretne, ​sem több hálózatot nem akarna építeni), a cégek termékeit még akkor is ​tudnák ​másoknak értékesíteni a legalul lévők is, tehát még ők is kereshetnének vele pénzt, csak nehezebben lehetne ugyanazt a forgalmat elérni.​

De ha már elméleti szinten nézzük​... Ha tényleg felépülne egy olyan "szuperhálózat", ahova a világon mindenki ​csatlakozna üzletépítőként (és fogyasztóként), még akkor is tudna tovább növekedni a hálózat, mivel folyamatosan születnek emberek. ​Viszont ​a konkurencia miatt egy ilyen "szuperhálózat" ​létrejövetelének az ​esélye gyakorlatilag 0%.

​Összegezve: nem láttam még olyan hálózatot, ahol elfogytak volna az emberek, mert mindenki benne volt már, és soha nem is lesz ilyen, mert egy adott MLM cégnél a világ lakosságának ​kis százaléka épít üzletet, szóval a valóságban soha nem telítődik egy hálózat, ​azaz fenntartható a növekedés.

​4

​„​​Csak akkor tudsz ​sokat keresni vele, ha az elején ​ott vagy”

Talán ez az egyik legelterjedtebb tévhit és az előző ponttal van ​összefüggésben, hiszen azt feltételezi, hogy ​egy idő után szinte már nincs senki, aki csatlakozni tudna, ​mert már mindenki azt csinálja. Itt szintén a tapasztalatokat érdemes megnézni. ​A valóság az, hogy rengeteg milliomos van, aki úgy kereste meg hálózatépítéssel a millióit, hogy nem voltak ott a „legelején”, hanem jóval később csatlakoztak. ​

Az előző pontban kifejtettem, hogy a valóságban soha nem telítődik egy hálózat, ami azt jelenti, hogy mindenki legalább akkora eséllyel indul a több millió Ft-os jövedelem eléréséhez, mint azok, akik a legelején kezdték. Sőt, sokkal könnyebb dolga van egy később induló hálózatépítőnek, mert aki a legelején indul, annak azzal is számolnia kell, hogy még nem ismert a cég, és nem épült még ki elég bizalom a cég iránt. A legelején indulni sokkal nagyobb kitartást és sokkal komolyabb üzleti ​gondolkodásmódot igényel, ami később persze bőven megtérülhet.

Az is könnyen előfordulhat, hogy valaki többet keres, mint a „felsővonalában” néhány ember. Annál a cégnél pl, ahol én építek hálózatot, ha valakinek csak 1 közvetlen üzleti ​partnere van és mondjuk alatta van fél Magyarország, sokat nem igazán profitál belőle, mert nem ő építette fel ezt a hálózatot, hanem az üzleti partnere és a köztük lévő 0% szintkülönbség miatt nem neki jár differencia bónusz, hanem felette annak a partnernek, akinek több sikeres „vonala” van.

Vagyis a helyzet általában az, hogy az keresi a legtöbbet, akinek arányaiban a leginkább köszönhető egy hálózat felépülése, függetlenül attól, hogy mikor kezdte.

​5

​„​​Ha ez működne, akkor mindenki ezt csinálná”

Sok embernek van hagyományos, működő vállalkozása, de vajon ez azt jelenti, hogy mindenki ezt csinálja? Természetesen nem. Bármilyen vállalkozást nézünk, legyen az hagyományos, vagy MLM vállalkozás, mindig van, akinek működik, és van, akinek nem. Azon kellene elgondolkozni, hogy vajon mennyire befolyásolja a bukást az adott ember hozzáállása és nem megfelelő szakértelme?

Én is buktam bele már MLM vállalkozásba, de nem azért, mert az MLM nem működik (hiszen rengetegen keresnek jól vele), hanem mert nem jó módszerrel dolgoztam. Viszont képes voltam ezt felismerni és váltani online marketingre és vonzásmarketingre, ami pedig már működik. Nyilván az MLM-nek is van kockázata, hiszen ez is vállalkozás, de azért mert sok ember belebukott már, nem azt jelenti, hogy a többszintű értékesítési forma ezért a felelős. Ez csak egy elszámolási forma. A hálózatépítők rakják hozzá a nem működő, vagy működő módszereiket.

De említhetném például a tőzsdét is. Sokan sikeresek vele, mégis sokan dolgoznak továbbra is gyárakban. Egyszerűen azért, mert vannak, akik szeretik az alkalmazotti lét biztonságát és nem mernek kockáztatni, vagy nem elég ambiciózusak ahhoz, hogy tegyenek az álmaikért. Semmi köze nincs a működőképességnek ahhoz, hogy hányan sikeresek egy adott vállalkozási formában, maximum van, ami nagyobb ​valószínűséggel fog működni, és van ami kisebb ​valószínűséggel.

​6

​„​​​​Ha mindenki ezt csinálná, akkor összeomolna a társadalom, mert nem lenne, aki ​dolgozzon”

​Egyrészt a hálózatépítés is egy munka, dolgozni kell vele, nem is keveset. Másrészt, ha a világon mindenki hálózatot építene, akkor ​is mindig lennének olyanok, akiknek más munkát is ​kell végezniük a megélhetésükért, mivel​ egy hálózat ​matematikája alapján még elméleti szinten is a hálózatépítők maximum kb. 20%-a kereshet EGYSZERRE egy adott időben legalább főállású jövedelmet​.

Ez persze nem azt jelenti, hogy mindenkinek csak ​20% esélye van a főállású jövedelem elérésére, hiszen ahogy nő a hálózat, úgy lesz ez a ​20%-os "halmaz" is egyre nagyobb, és a korábban leírtak szerint a növekedés folyamatosan fenntartható, tehát az esélyek jóval nagyobbak megfelelő ​stratégia mellett.

Mindössze arról van szó, hogy ​egy hálózatban arányaiban mindig az ​új üzletépítők vannak a legtöbben,​ akiknek nyilvánvalóan valamilyen más munkát is ​csinálniuk kell mellette, amíg nem ​tudnak ebből megélni. Így tehát soha nem fog összeomlani a világ azért, mert mindenki hálózatot épít és mindig lesz, aki megsüti a kenyeret, foglalkozik a betegekkel, vagy éppen megtervez, felépít egy házat. Nem beszélve arról, hogy a világ nagyon az automatizáció felé halad, tehát egyre kevesebb emberi munka fog kelleni a jövőben (nem árt több lábon ​állni).

​7

​„​A ​hálózatépítők semmivel nem ​járulnak hozzá a társadalom életéhez, nincs valódi ​produktumuk, csak ​lehúzzák az embereket.”

Egy terméket minden esetben muszáj értékesíteni, különben semmi értelme legyártani, ha nem jut el a vásárlóhoz. Az, hogy egy cég ehhez pl. a TV reklámokat választja, vagy az MLM üzleti modellt, az a saját döntése. De ahogy egy TV reklámkészítő, úgy egy hálózatépítő is értéket teremt azzal, ha általa megveszik a terméket, mert eljuttatja a terméket a vásárlóhoz. (Tegyük fel, hogy jó a termék, tudom, hogy sokszor nem az.)

Másik dolog pedig az, hogy egy hálózatépítő produktuma (jó esetben) az is, hogy segít pénzt keresni másoknak. A világon mindig azt fizeti meg az ember, ami megoldja egy problémáját. A legtöbb embernek az a legnagyobb problémája, hogy nem szabad, és nem úgy él, ahogy szeretne, tele kompromisszumokkal. Na most, ha egy cég és egy hálózatépítő segít az embereknek jobb anyagi helyzetbe kerülni, akkor annak értéke van. Valójában egy hálózatépítő ezt fizeti ki, amikor üzletépítőként csatlakozik.

Egy hálózatépítő akkor teszi a legjobb szolgálatot az embereknek, és akkor teremt leginkább értéket, ha képes segíteni a munkatársainak pénzt keresni. Sajnos ez a legtöbb esetben nem sikerül, bármennyire igyekszik is egy hálózatépítő, hiszen a legtöbben még mindig a hagyományos módszerekkel dolgoznak. De ezen lehet változtatni, és megfelelő marketinggel igenis lehet segíteni az embereknek pénzt keresni.

Még valami... sok hálózatépítő nem azért akar passzív jövedelmet, mert egyáltalán nem akar dolgozni, hanem azért, hogy függetlenedni tudjon és ne legyen rákényszerülve a munkára. Sokan akarnak önkénteskedni, vagy adakozni is a megkeresett pénzből, vagy egyszerűen csak egy olyan munkát csinálni, amit szeretnek, saját időbeosztásuk szerint, ami önmagában - ha nem lenne mellette passzív jövedelmük - nem lenne elegendő a megélhetésükre, vagy a nagyobb céljaik eléréséhez.


Ennyi volt a ​7 tévhit, remélem, hogy sikerült néhány félreértést tisztázni és ha úgy látod, hogy ez a cikk értéket adhat másoknak, oszd meg bátran! 🙂

Tetszik? Oszd meg!
A szerzőről: TravelerBandi

Szia, itt Pócsi András, az Együtt A Világ Körül alapítója. Örülök, hogy itt vagy, és hogy segíthetek Neked! Nagy szenvedélyem az utazás, és remélem, hogy téged is arra inspirállak, hogy minél előbb kipipáld a bakancslistádat. Hiszen tudod: a világ egy könyv, és aki nem utazik, az csak egyetlen lapját olvassa el. Ne érd be csupán egy "jó" élettel, hanem legyen egy nagyszerű életed! Hajrá!

Szólj hozzá! Érdekel a véleményed!